- SANDRA FRYKMAN -

Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

- 50 shades of besvikelse.

Av Sandra - 15 mars 2015 14:59

Nu tillhör även jag den skara människor som sett årets mest efterlängtade film.
Jag offrade alltså närmare två timmar på att se en film jag egentligen inte ville se, på grund utav att böcker som blir film aldrig blir lika bra, någonsin. (Förutom kanske någon Harry Potter-film, men det är knappt....)

Jag har ju läst böckerna, alla tre, ungefär sjuhundra gånger.
Jag kan i stort sett varje scen, varje replik, varje känsla och allt som har med boken att göra.
Redan när jag fick reda på vilka som hade huvudrollerna skrek jag rakt ut, de passade inte in alls.
Man skapar ju en egen bild av karaktärerna, och de såg inte ut sådär i mitt huvud.
Men, i alla fall, efter att ha sett filmen har jag konstaterat följande saker:

1. Anastasia, eller Dakota Johnson, blev faktiskt en fullträff. Även om jag räknade med längre hår, lite mer ostyrigt, eftersom det är så hon beskrivs i boken.
Men, på det hela så tycker jag faktiskt hon passar bra till rollen. Riktigt bra.

2. Det gör däremot inte Jamie Dornan som spelar Christian. Icke. Jag tycker han är alldeles för "spelad manlig" för att vara den starke, kontrollerande mr. Grey. Han känns fjantig, och även om han spelar en roll, så tycker jag att han kunde ansträngt sig lite mer. Utseendemässigt är han rätt okej, för att axla rollen, men jag hade helst sett någon helt annan.

3. Den röda tortyrkammaren. Alltså, när det gäller alla redskap är jag helt med på noterna. Jag fattar grejen.
Men, jag blev besviken på allt annat, sängen, musiken, (var är stereon?? missade jag den?) och jeansen.
JEANSEN!!!! Herregud, hela boken handlar ju om dessa förbaskade jeans. Sådär ska de inte se ut.
Nej.

4. Kate, Katherine, eller hur nu människan stavas, blev perfekt.

5. Bilarna. Perfektion. Men, den största missen i hela filmen må ju vara när de åker i hans Audi R8, helsvart, och i nästa sekund har han en silvrig? Hallå. Vi är inte blinda. Det förstörde lite.
Bilarna är ju också lite spännande. (Kan ha att göra med att min egen man är galet biltokig. Vem vet.)

6. Nakenheten. HAHA. Tillåt mig skratta. Jag förstår också att de inte skulle visa allt för då kunde de släppt en p-rulle. Men, jag tyckte inte deras bakdelar var så intressanta. Jag nämner inte brösten, för jag menar, det är rätt oundvikligt att få på film, men, kunde man inte fått se LITE mer ingående kroppsrörelser? (Jag låter som någon sexgalning, jag vet.) Men om filmen ska gå ut på ett BDSM-förhållande så vill väl publiken få lite mer action? Eller?

7. Slutet. Jag har läst ettan så många gånger att jag knappt minns själv, och slutet är ärligt den bästa delen i hela den boken. Jag älskar hur hon stormar ut, hur hon tackar nej till skjuts och Christian blir arg, men inget av det får man se. Ingenting. Och hon säger INTE hans namn sådär i slutet. Icke. Men lik förbannat. Slutet gjorde mig så besviken.
SLUTET ÄR JU DET BÄSTA I BOKEN. Varför förstörde dom hela slutet????!!!

Men, på det hela så är filmen okej. Jag säger varken bu eller bä mer än inför punkterna ovan.
Jag skulle såklart velat sett mer detaljer, men det är svårt att göra om en bok på över trehundra sidor till en film som varar i mindre än två timmar. Jag fattar det. Men, gör om, gör rätt till tvåan. Det är allt.

Och på tal om besvikelser - Varför i H E L A världen gick Måns vidare i Mello?? Jag förstår mig inte på svenska folket. Skäms på er. Tjejen med dreads hade hellre fått vinna enligt mig. Eller Jon Henrik.
Nä. Det är skandal.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 18 mars 2015 11:10

Nu har jag gjort det igen, men appen kraschar varannan gång jag ska skriva, och jag har inte tålamodet att skriva om allt, så ni finner mig på : Http://sandrafrykman.vimedbarn.se Hoppas ni följer med! ...

Av Sandra - 17 mars 2015 18:01


Vilka ska jag köpa? Jag fastnade för alla tre..... Hjälp? Någon? ...

Av Sandra - 16 mars 2015 11:26


Jag har nog inte riktigt fått grepp om att våren står för dörren. Jag vägrar gå runt med solglasögon och känner mig fjantig om jag gör det. Så länge snön är kvar på backen, ja då är det vinter för mig. Men imorse när jag och Lucas gick ut med hun...

Av Sandra - 13 mars 2015 10:27


Jag hatar att stå i kö. Alltså, enda gången jag kunde stå i kö och känna att det inte gjorde något om det tog tid var när jag var full och inte kände om jag frös eller hade mina tår kvar.Nu däremot, nu avskyr jag ju alla köer som finns, jag vägrar ha...

Av Sandra - 12 mars 2015 22:08

Imorse måste jag verkligen haft flyt, eller vaknat på rätt sida. Jag klev upp utan problem (jag är extremt morgontrött annars och vill självdö i en timme ungefär) och när alla morgonbestyr var avklarade så ställde jag mig och putsade 9 av mina fönste...

Ovido - Quiz & Flashcards