- SANDRA FRYKMAN -

Alla inlägg under september 2014

Av Sandra - 16 september 2014 20:46

Har ni någonsin lyssnat på en speciell låt och fått upp ett särskilt minne i huvudet?
Har ni någonsin fått en känsla i kroppen, en ni inte riktigt kan förklara, som känns olik alla andra?
Vet ni vad den kallas? - Nostalgi.
Den är härlig. Ikväll har jag lyckats gräva fram massa minnen, både bra och dåliga, och det har pushat mig ännu mer att vilja bli frisk.
Vill ni höra några? Klart ni vill.


- Ett minne jag förmodligen ALLTID kommer bära med mig och vara glad över är kvällen då jag och Hanna kollade på Norlie & KKV, av flera anledningar. För det första: Hanna! Går inte att ha tråkigt med henne, även om man har tråkigt så har man inte det egentligen, man tror bara det. För det andra: Norlie & KKV. Kommentar onödig. För det tredje: Jag fick ju en väldigt söt liten puss av någon som inte heter Matthias HAHA, och jag låter säkert jätte elak som minns det och gillar det, men det finns en historia bakom det, och för det fjärde så var det faktiskt kvällen jag insåg att jag gillade Matthias.

Sedan var inte efterfesten på hotellet med Norlie & KKV helt fel heller, hähä..

- Jag vet inte om jag gillar detta minne eller avskyr det, men 2010 åkte vi skoter i Liden, och jag är ju dödligt mörkrädd när man åker bil, går utomhus osv på kvällarna. Tänk er då att åka skoter på en sjö eller vad tusan det nu är som går där borta, när isen inte ens lagt sig riktigt? Fyfan. Minns att jag sa till Robin E att om jag dör så skulle han ta hand om barnen hahaha... Och gud vad jag avskydde Lucas pappa just då som fick med mig ut på sånt där, jag var arg på Victor, och på Fredrik, herregud vad jag skällde på stackarna..
Ska tilläggas att vi åkte på jättetunn is två gånger och jag trodde att vi skulle dö. 
Det var väl kul att åka skoter, men absolut inte när det var kolsvart ute och vi inte visste vart vi körde, eller om det ens fanns is någonstans. 

 

- Ett av mina mer "pinsamma" minnen är ifrån kvällen då jag, Ida och Mikaela skulle ner till stan, det var cruising i stan och vi var askalas, på ren svenska. Mikaela blir alltid värst haha, och blir övermodig, och vi skulle ju gå till stan för att kunna dricka på vägen, alternativt nyktra till lite så ingen tog oss.

De hade stängt av vägen nere vid hamnen, kanske fem minuter ifrån Clas Ohlson, och vi vägrade vända.

Så vi tänkte klättra runt avspärrningen. Problemet? Den gick en halvmeter ut i vattnet. Vi gick ju vid hamnen som sagt. Hade vi klättrat hade någon av oss lätt drunknat och dött. Men, smart som jag var så kom jag på att vi kunde dra upp gallret från backen och krypa under. Det räddade nog våra liv. Och så jagade Mikaela och Ida svanar. Helt sjukt vad vi var borta. Så, skäms på mig.

 

- Ett sorgligt minne kan jag också berätta om. Det var när jag stod ute en kväll med en vän, (nej jag säger inte namnet för det är känsligt nog som det är,men det är en kille iaf), och så berättade vännen för mig att han var kär i mig, sådär riktigt galet kär så att han inte visste hur han skulle bete sig och så sa han att det var så jobbigt att vara kär i mig, för han visste att han aldrig skulle duga.
Han hade dessutom varit ihop med min bästa vän på den tiden rätt länge, så det blev bara kaos i mitt huvud.

Gud vad jag grät när jag hörde de orden, för precis innan hade jag bestämt mig för att berätta att vi nog inte skulle umgås på ett tag för att jag inte ville att han skulle hamna i mitten, på grund av en annan sak.
Det är faktiskt ett jobbigt minne, för det är en så himla fin vän, även om vi inte umgås idag som vi brukade. Och det kanske är lika bra det med, för han förtjänar en bra tjej. 

 

- Ett annat minne jag har är ifrån när jag fyllde år, ärligt talat minns jag inte hur gammal jag blev, (och det är väl också lika bra haha) men i alla fall så hade Linn gjort en tårta till mig och jag ville nästan gråta för jag blev så glad! Ingen annan vän hade någonsin gjort en tårta till mig, bara mamma liksom.

Det tyckte jag var så himla fint, och jag minns att jag inte ville äta tårtan för att den var så fin, haha.

Knäpp man är. Men, i alla fall - tårtan var jättegod och jag tyckte det var perfekt födelsedagsfirande.

- Ett lite annorlunda minne, som egentligen inte är mitt helt och hållet är från en kväll när jag fortfarande var singel och jag inte hade blivit tillsammans med Matthias, så "dejtade" jag en annan kille.
Han gillade mig jättemycket, och han gjorde nog allt och lite till för att övertyga mig om att välja honom, vilket var nära faktiskt, (ärlighet är rätt.) och just den där kvällen hade han sagt till Matthias; "Vi får se vem hon väljer. Jag tänker kämpa i alla fall. Låt bäste man vinna." HALLÅ, vadå movie-moment?? Jag tycker det är roligt att komma ihåg, plus att Matthias blev jättegrinig och alla som känner oss vet att jag älskar när jag får en chans att skratta åt honom.

 

- Jag hatar att fiska, men när jag och Robin av misstag hittade en plats bortanför Släda på Alnö, en båtplats, där det fanns tonvis med fisk så köpte vi håvar åt barnen och hjälpte dom att fånga in fiskar.

Vi åkte dit hela sommaren, på kvällarna, och hade med oss både Isa och Ella, och Douglas när vi hade honom. Det var fint. Fridfullt om inte annat. Synd att resten av tiden var allt annat än fridfull..

 


Jag kan rabbla tusen till, men tårarna svämmar över, det var lite mycket att minnas på en gång.
Jag tror jag får skriva mer sedan. 
Skulle ni vilja läsa om något speciellt minne, något minne jag kanske har med just någon av er?
Säg till, så ska jag försöka skriva ihop det. :) 

Av Sandra - 15 september 2014 20:31

Jag har bara bra dagar nuförtiden.
Förr kunde jag känna att allt var så jobbigt, tråkigt och meningslöst, att jag inte ville bli frisk.
Man blir liksom lat av sig, fast ändå inte lat, men mer bekväm i sitt egna fängelse.
Nu däremot...nu vill jag inget hellre än att bli frisk och äntligen börjar jag komma någonstans.
Det känns bra att det kommer inifrån, från mig själv, att jag vill.

Ibland har jag hatat mig själv.
För jag har trott att jag inte haft den där viljan, att kämpa och bli frisk.
Men, den har bara vilat, tror jag.
Hämtat styrka. För nu är jag så peppad och jag tror att det kommer gå bättre att bli frisk, normal, onormal eller vad jag nu blir i slutändan.

En vän frågade mig i helgen vad mitt mål var, om jag ville göra något speciellt den dagen jag känner att inget hindrar mig?
Jag svarade: Mitt mål är att kunna sitta på ett trångt ställe med massvis av folk, och älska varje sekund av buller, människor, allt jag tidigare avskytt.

Det är en bit kvar, men allting brukar lösa sig.
Förlåt för att det blev lite yrt.
Jag har tittat på "Orange is the New Black" samtidigt som jag skrivit, haha.
Jag avskyr Piper, eller hennes val.
Men, det är lätt att döma andra när man inte vet något om dom.
Även om det bara är en serie med påhittade karaktärer..

Av Sandra - 15 september 2014 11:19

Lucas fick en feberdropp igår, och blev fri febern i drygt fyra timmar men sen kom den tillbaka efter tio och han kräktes en gång till... Han sov med mig och allt gick bra under natten så det känns skönt.
Nu har han fikat lite och är som vanligt men lite trött, och jag förstår honom.
Får hoppas att han inte blir sämre bara, lider så enormt med honom när han blir sjuk..

Sossarna vann. Folk är galna på min Facebook, ena sidan är superglada och den andra gråter ungefär.
Jag själv välkomnar maktskifte och tycker att Sossarna förtjänar en chans.
Att SD däremot fick så höga röster skrämmer mig.. Känns inte alls bra.
Men jag läste på lite och kikade igenom Aftonbladets grafiska lista, de får flest röster i landsbygder, vilket är så otroligt trögtänkt av de som bor så.
Det var inte bättre förr! Vi har chansen att förändra vårt land till det bättre men istället röstar vi in rasister, nazister och personer med enorma skulder hos Kronofogden i riksdagen.. Man undrar hur dumma Sveriges befolkning är....

Nog om sånt, nu är det gjort.
Jag har själv åkt på samma förkylning som Lucas så jag är rätt less, har läkartid i slutet på veckan som jag måste gå på så jag ska försöka äta så mycket vitaminer och annat jag kan så jag inte ligger i 39 graders feber på torsdag också..

Men idag ska jag ta hand om Lucas bara, tills hans pappa kommer.
Vi ligger i soffan båda två, idag får vi göra det. :)

Av Sandra - 14 september 2014 18:06

På tal om valet så kom en ifrån Socialdemokraterna förut med en röd ros, och det slog mig att de är de enda som gjort något liknande.

Nyss såg jag en reklam med Jimmie Åkesson bredvid en mörkhyad man och en asiatisk kvinna.
Han påstår sig inte vara rasist.
Nej, kanske inte.. Men han bidrar inte till att få främlingsfientligheten att försvinna heller.

Jag är inte rasist. Har aldrig varit.
Om en svensk våldtar någon så är det lika illa som om en utländsk gör det i Sverige enligt mig. (Bara ett exempel på brott som begås)
Och jag tycker det är synd att vissa röstar på Sverigedemokraterna utan att ha läst på.. För det partiet är rasistiskt, vare sig de säger det eller ej.

Jag avslöjar inte vart min röst gick, men jag kan säga såhär, Jimmie får den inte.

Mamma var hit förut och vi pratade också om detta.
Det är intressant hur vissa skriver på Facebook "Om du röstar på SD så kan du ta bort mig."
Skulle jag tänka så skulle jag ta bort familjemedlemmar, nära vänner osv.
Vi lever i en demokrati. Alla får rösta på vad de vill. Vi är ense om att vara oense helt enkelt.

Vi får se vad som sker ikväll, jag tror på att Alliansen kommer få kliva ned.
Det hoppas jag faktiskt.

Nu har jag däremot spenderat eftermiddagen till att ta hand om Lucas. Han blev jättedålig förut och klagade på ryggvärk, ett tecken på att han inte mår bra, och sen fick han feber, just nu ligger den på 39.1 så vi får se hur det är senare.
Han har kräkts två gånger, och är det någon som avskyr det mer än mig så är det han. Lider så med honom och önskar att jag kunde göra något så han slapp det...
Nu sover han igen, det är bra.

Amelia har åkt till pappa, så inatt sover Lucas med mig.
Jag har en snäll kille som kommer med glass och kex åt oss, han är guld värd ibland min man.

Jag ska se på film bara och ta hand om junior. Jag hoppas att febern blir mindre.

Ha en bra söndagskväll allihopa, vad ni än röstar på och vad ni än tror på. Jag gillar er i alla fall! :-)

Av Sandra - 14 september 2014 11:14

Idag ska alla rösta, eller de som inte förtidsröstat då.
Jag har följt det där länge, jag har funderat själv på vad man bör rösta på och inte.

Många gånger har jag känt att ingen av partierna är värdiga en röst då de står för saker jag inte tror på.
Om jag fick välja själv så skulle jag vilja ha det såhär:

? Mer pengar och resurser till sjukvård, skolor och myndigheter

? Mer pengar till ensamstående och barnfamiljer

? Bättre fördelning av skattebetalning, jag tror lite på Robin Hood-varianten i lagom mängd, låt de rika betala mer i skatt och vi fattiga mindre. Inte tvärtom som det är nu.

? Slopa arbetsförmedlingens Fas 3, vi ska inte placeras i såna ohumana kategorier, vi måste få mer valmöjligheter för att få större chans till jobb/utbildning

? Bättre sjukvård. Personer ska inte behöva dö på grund av personalbrist och tex psykisk ohälsa ska inte bemötas med hån från personal och bristande utbildning inom ämnet.

? Flyktingfrågan måste lyftas fram. Vi kan inte ta in fler innan vi hjälpt våra egna, det är inte rasistiskt, det är fakta. Alla förtjänar ett bra liv, men vi måste se om våra egna först, annars gör vi vårt land en otjänst.
Och de flyktingar som finns här måste få hjälp med svenskan, lära sig regler och få en chans i arbetslivet, många är faktiskt väldigt högt utbildade men tvingas till sämre yrken på grund av sin hudfärg/etnicitet.

Jag kan rabbla hur mycket som helst, men jag tycker dessa saker är viktigast.

Idag ska vi få till en förändring!

Av Sandra - 13 september 2014 16:06

Inatt har jag inte sovit alls, jag somnade halv sex och runt åtta klev barnen upp så det var bara att kliva upp.
Hann vila en stund förut, Amelia har varit hos en kompis hela dagen och Lucas följde med grabbarna till garaget.

Amelia kommer hem om ett tag, så då ska vi gå till lekparken vid skolan en stund, och sedan köpa lördagsgodis.

Blir en lugn kväll, jag skulle ju kunna sova redan vid sju, men jag tror inte barnen godkänner, haha ;-)

Av Sandra - 12 september 2014 20:32

Jag kan inte godkänna kommentarer via appen, så jag ska försöka orka sätta mig vid datorn och godkänna alla snarast! Förlåt för sent svar på dom.

Men, en tänkte jag svara på nu direkt, då den var rätt enkel :-)
Det gällde vilket smink jag använder, till hela ansiktet, ögon osv.


Detta är alltså det jag använder dagligen.

1. Primer, som jag skrev om i veckan.

2. Ny foundation ifrån Nyx Cosmetics, den är supertäckande och väldigt dryg, kanonbra!

3. Concealer från Make up Store, den alla har tror jag ;-)

4. Isadoras transparenta puder, använt den i hundra år ungefär.

5. Mascara från Isadora, build up volume. Den är helt okej.

Nu fick jag inte med ögonbrynspennan då den verkar ha försvunnit, men det är en billig variant från Lyko.

Jag sminkar mig i samma ordning som står på bilderna, och använder fingrarna till primern, svamp och pensel för att lägga foundation-basen, och svamp till concealern.
Sedan använder jag puderborste till pudret såklart.

Det tar mig ungefär 20 minuter att lägga hela basen, jag är väldigt noga och vill ha det så jämnt och perfekt som möjligt.

Hoppas det var svar nog! :-)

Av Sandra - 12 september 2014 13:31

Hela min morgon har bestått av att städa, fick en bra paus och såg på film med Lucas förut.
Det är galet vad mycket gräs vi drar in nu. Antar att regnet hjälper till..

Amelia är nyss hemkommen, och jag ska försöka klura ut någon bra middag. Är liksom less på mat..
Makaroner är liksom grejen här hemma, men jag har förbjudit det nu ett tag framöver. Nu är det mest fisk och kött, potatis och såna saker vi ska äta.
Får fundera vidare.. Laxröra kanske?

Hoppas i alla fall ni får en bra fredag!



Ovido - Quiz & Flashcards