- SANDRA FRYKMAN -

Alla inlägg under september 2014

Av Sandra - 8 september 2014 09:47

Amelia är på skolan, jag och Lucas är hemma, och jag känner hur hela kroppen värker och halsen svider, hej käre förkylning...

Ska gå en sväng senare idag jag och Lucas, Amelia ska till en kompis efter skolan så då får vi underhålla oss själva.
Är så sugen på att göra en gammal klassiker till middag, fläskfilé och sambal oelek-sås.... Får se om Lucas godkänner. :-)

Men nu ska jag städa lite, är för en gångs skull väldigt rent hemma.

Av Sandra - 7 september 2014 19:10

Om jag mot förmodan skulle vara så pass frisk nästa år att jag lyckats hitta ett jobb jag trivs med och eventuellt har turen att få en vecka eller två ledigt så vill jag hemskt gärna åka utomlands.

Jag vill ha vita stränder, turkost vatten, bungalows på stranden och ljusrosa drinkar. Jag vill ha jeansshorts, vita linnen och solbränd hud. Jag vill ha sena nätter ovanför en stjärnhimmel och jag vill ha grekisk sallad, kokosnötter och lycka.

Av Sandra - 7 september 2014 10:02

Idag kommer barnen hem, så jag måste skriva lista på vad som ska handlas och lägga fram kläder, ha koll på allas scheman och allt sånt.
Den veckan då barnen är hemma är den veckan jag mår som bäst. För då har vi så bra rutiner, vi är tillsammans och jag hinner bara fokusera på nuet.

Jag gillar däremot inte att jag har galet ont i halsen, men det får man ta när man har balkongen öppen hela dagarna ....

Av Sandra - 6 september 2014 20:33

1. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

- Extremt bra fråga, jag tror att när jag började (2005) så var det rätt nytt såklart, de stora bloggarna var ju helt andra än de är nu. Man tyckte att de var så coola, fulla av idéer, de var ju otroligt skickliga på att fånga in en så att säga med sättet de skrev på, sakerna de gjorde, osv. Jag tyckte väl själv att det var väldigt häftigt att så många kunde klicka sig in i en annan människas liv och få veta så mycket, oavsett om de bodde i samma stad som en själv eller i Ystad till exempel.


2. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?


- Jag tror det var Hanapee, faktiskt. Hon är ju otroligt rolig, lättsam och samtidigt väldigt allvarlig.
En sådan man vill vara själv. Hon är ju dessutom jättesnygg, så det var ju bara ett plus, idealkvinnan ungefär.
När jag började blogga läste jag mest vänners bloggar, men hon var nog den enda jag inte kände, och som var speciell.


3. Varför började du blogga? 

- Jag minns inte exakt, men jag älskar ju att skriva. Och att ha en dagbok, även om det är en dagbok utan massa smaskiga detaljer så känns det alltid lika bra efteråt, när man skrivit ut alla tankar, även om de är små eller stora.
Jag tror att jag började blogga för att det var en trend bland unga mammor då, och jag är ju som sagt en av dessa, då Amelia kom bara två år senare. Jag skrev ju inte överdrivet mycket i början, utan det var nog när Amelia föddes som det tog fart.


4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, nu såhär i efterhand när du läser dem?

Ja, lite glad är jag över att de är borta, då mina gamla bloggar är raderade i stort sett.
Men, man märker ju att jag var femton år, det var inte alls samma åsikter, syn på livet osv.
Det var lite mer om killar, om skolan och hur jobbigt allt var.
Man går ju igenom olika faser genom hela livet, och det var ju såklart en fas också, vilket märks på hur jag skrev.


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

- Jag läser inte många bloggar, främst för att mitt minne är rätt uselt och skulle jag försöka minnas allas bloggadresser så skulle jag förmodligen sluta blogga själv, av förvirring haha..
Men - jag läser systrarna Graaf's bloggar, även om de just nu står stilla av självklar anledning. :-/
Jag läser Tyras ibland, främst för att hon är stark och aldrig ger upp, jag gillar hennes öppenhet också.
Jag läser min vän Ellie's blogg, och så läser jag ibland Malin Wollin, krönikör på Aftonbladet, hon är rak på sak och väldigt underhållande.


6. Av de bloggar du läser, hur många är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?

- Alla är dagboksbloggar, blandat med olika ämnen.


7. Nämn en bloggare, som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

- Tyra, för hon kämpar precis som mig, skillnaden mellan oss är att de har tagit henne på allvar, förmodligen för att hennes problem är värre än mina, men oavsett det så tycker jag att vi är väldigt lika, när det gäller att vara "sjuk". 


8. Nämn en bloggare, som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

- Ja, det måste bli Hannah Graaf då. Hon är så framåt, full av energi hela tiden (seriöst, hon är som en Duracell-kanin) och lyckas bolla livet med fyra barn, hus och karriärer, för hon har ju inte bara en karriär, utan flera.


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

- De tycker väl att det är bra, vi hinner kanske inte prata varje dag, men då kan de gå in och läsa istället, och hålla sig uppdaterade på det viset istället.
Sedan är bloggen som terapi för mig just nu, så de uppmuntrar ju mig att fortsätta, eftersom jag slutar hålla saker inne.


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i bloggen?

- Ja, det hoppas jag. Jag kanske ibland verkar lite annorlunda, eftersom jag vågar skriva ut om jag mår dåligt, och förklara varför på ett bättre sätt än om jag skulle prata med någon. Jag har än idag bara pratat med fem personer om mina problem med fobin, förutom vården då, och det tog väldigt mycket kraft.
Jag vill vara mig själv jämt, och i bloggen törs jag faktiskt skriva sånt jag ibland inte vill ta med vänner.
Det är ingen som svarar tillbaka, eller dömer mig. Det är rätt skönt.
Men, jag hoppas oavsett att de känner igen mig, hela tiden.


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?

- Ja, det tror jag. Jag skriver ju inte ut detaljer om mitt sexliv, till exempel, och jag skriver ju inte ut privata saker som rör mina barn, utan det är vardagliga saker. Jag har ju i och med fobin gjort en väldigt stor förändring, men jag anser inte min fobi vara en privat sak då den överspeglar hela mitt vardagliga liv också.


12. Nämn några saker du aldrig bloggar om, och varför?

- Ja, sexliv då, som sagt. Högst privat. Jag skriver heller aldrig om privata saker som rör mina barn då det inte är min sak att göra, jag må vara deras mamma, men jag ska inte styra sådant, det är MIN blogg, som ska handla om MIG, vill de skriva egna bloggar om några år så är det DERAS innehåll, inte mitt.
Jag skriver heller aldrig om bråk, om jag bråkar med Matthias, eller någon vän, då jag inte ser någon anledning till det. Som jag skrev ovanför, det är en dagbok, men utan smaskiga detaljer. Jag har en riktig dagbok till sånt.


13. Tror du man kan lära känna någon genom hans/hennes blogg?

- Ja, men inte helt och hållet. Titta på till exempel BlondinBella, hon lägger inte ut bilder på Gillis, hennes son, och då vet man ju inte vem han är riktigt förutom det hon skriver om, men det är hennes gräns.
Sedan tror jag att många bloggare förskönar saker, för att det ska låta bättre än det faktiskt är.


14. Har du någonsin blivit sårad utav kommentarer du fått angående din blogg?

- Ja, men herregud. Det är väl klart. När jag och Matthias började träffas trillade det in kommentarer hela tiden om att han var otrogen, och att han bara ville ha mig för en sak osv. Sedan kritiserade folk mig som mamma, att jag köpte för dyra (???) kläder åt mina barn, eller att de aldrig fick äta på McDonalds (??), problemet var ju att jag inte ens ville ta åt mig, för jag väljer ju själv vilka kläder jag köper, och vi äter ju visst på McDonalds, men jag förstår inte människors behov av total kontroll av andra. 
Det var jobbigt ibland, att bli kritiserad för minsta lilla sak, och jag funderade på att aldrig blogga mer.
Men då hade de vunnit. Någon skrev till och med att jag borde ta livet av mig. 
Men, jag hittade igen den som skrivit det, och gav den tjejen en smäll. 
Väldigt omoget, men jag står för det. Man skriver inte sånt, aldrig. Oacceptabelt.


15. Har du själv skrivit saker du ångrar i din blogg, eller i andras bloggar?

- Jag tror jag kanske har gjort det i min egen blogg, men inte med avsikt.
I andras bloggar - aldrig. Jag tror inte på att göra så, jag tar hellre det öga mot öga. Eller är tyst.


16. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?

- Jag tror att det är det faktum att man aldrig riktigt vet VEM som läser. Och hur de tolkar det.
Vissa kan tro att jag sitter och försöker dränka mig själv om jag har en dålig dag när jag i själva verket har gått ut på en promenad. 
Jag är också rätt säker på att det är svårt att våga vara öppen helt och hållet, alla är privata av sig, men på olika nivåer. Jag tycker dock att det är väldigt få nackdelar i sig, men just det första jag skrev är kanske nummer ett.
Nummer två är nog att man blir väldigt begränsad, då man inte vill skriva samma sak varje dag, då tröttnar folk. Och man tröttnar själv. En balansgång. Men det är så lätt att man blir van vid att skriva om samma saker, för man åker inte till Kebnekaise direkt, eller gör en roadtrip mitt i natten.


17. Tror du att du fortfarande kommer blogga om två år?

- Ja, det tror jag nog. Jag älskar min blogg. Skriva är bland det bästa jag vet.


Av Sandra - 6 september 2014 20:00

Ja jag kan aldrig komma på en enda bra rubrik..
Vilka problem man har, eller hur?

Är solokvist ikväll, och nu ska jag ta ett bad. Har lust att lägga mig redan nu, men jag kommer vakna halv sex imorgon isåfall.

Hoppas ni har en bra kväll.

Av Sandra - 6 september 2014 10:30

Jag brukar inte ha dåliga dagar. Jag brukar ha en dålig stund, men sen rycker jag upp mig och fortsätter vara glad.

En av de svåraste sakerna med att vara sjuk är att man förväntas vara ledsen dygnet runt och se ut som en gammal tant i stripigt,fett hår och iklädd morgonrock och jag är inte en sån person.
Inte ens när jag är riktigt förkyld eller sjuk i influensa så är jag så.
Jag klär på mig, sminkar mig och försöker se så normal ut som möjligt.

Men, just idag skulle jag vilja vara den där tanten i morgonrock som inte sett dagsljus på flera månader...
För idag känns allting så dumt, så oinspirerande och tråkigt.
Idag gillar jag helt enkelt inte livet.

Av Sandra - 5 september 2014 19:12


Ugglorna är så söta!!

Av Sandra - 5 september 2014 12:55

När ska jag lära mig att äta frukost på morgonen? Det här kommer inte funka den dagen då jag är frisk och ska jobba. Måste lära mig att äta efter jag vaknat.
Men - det faktum att jag äter frukost är en stor grej för jag avskyr det egentligen.

Dessvärre räknas ju detta som lunch, mina två mackor och drickyoghurt (som jag inte heller gillar överdrivet mycket...)

Hoppas ni har en superbra fredag, älskar verkligen vädret, synd bara att jag kanske har dragit på mig en öroninflammation. Sömnen inatt uteblev helt...

Ovido - Quiz & Flashcards